زبان EN AR
+
اندازه قلم
-
رنگ
دانشگاه علوم پزشکی همدان
زبان EN


صفحه اصلی

درباره ما:

      مرکز تحقیقات علوم بهداشتی مؤسسه‌ای دولتی است که به طور رسمی از سال 1387 تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان فعالیت خود را آغاز نموده است. این مرکز به صورت محوری در زمینه توسعه علوم بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها فعالیت می‌نماید. این مرکز ماموریت اصلی خود را انجام تحقیقات و پیشنهاد اقدامات، مبتنی بر یافته‌های تحقیق در جهت ارتقاء سلامت جامعه و انجام فعالیتهای آموزشی جهت ترویج پژوهش قرار داده است.

      ارتقاء سطح بهداشت بهداشت عمومی، بهداشت محیط و بهداشت کار، کاهش بار بیماری در جامعه، تولید و ارتقاء دانش در حوزه علوم بهداشت و ارائه خدمات تخصصی، کمک به ایجاد و توسعه فناوری در بهداشت، تربیت پژوهشگر و همچنین تعالی فرهنگ بهداشت در جامعه ایرانی از اهداف اصلی این مرکز می باشد.

      روح حاکم بر فعالیتهای مرکز بر محور نهادینه کردن همدلی، دانش پژوهی، تربیت پژوهشگر کارآمد، شایسته سالاری، مشتری مداری، رعایت اصول اخلاق در پژوهش، حفظ کرامت و حقوق پایه بهداشتی به ویژه اقشار نیازمند و محروم جامعه می باشد.

 تاریخچه:

      مرکز تحقیقات علوم بهداشتی بر اساس نامه شماره290/ 3/ پ مورخ12/3/87 معاونت محترم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و موافقت اصولی شماره 238236/15/ آ مورخ 1387/7/3. تاسیس گردید. اساسنامه مرکز در جلسه 189 مورخ 20/6/87 شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی در 9 ماده و یک تبصره تصویب شده است. پس از چند سال فعالیت چشمگیر و کسب امتیازات علمی ممتاز، این مرکز در تاریخ 1392/2/23 توسط شورای محترم گسترش دانشگاههای علوم پزشکی در جلسه 224 به صورت قطعی تصویب گردید که این مصوبه توسط وزیر محترم بهداشت به شماره 1224/500/د مورخ 17/4/1392 ابلاغ گردیده است. این مرکز به طور متوالی به عنوان مرکز برتر دانشگاه شناخته شده است. از مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دو مرکز مستقل دیگر منشعب گردیده که شامل مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت موافقت اصولی وزارت متبوع را کسب و مشغول فعالیت می باشند. با تاسیس پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت هم اکنون، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی زیر نظر پژوهشکده فعالیت می نماید.  

      اعضاء موسس مرکز که همگی اعضای هیئت علمی ممتاز دانشکده بهداشت می باشند شامل: آقایان دکتر حسین محجوب، دکتر عبدالرحمن بهرامی، دکتر مجید معتمد زاده، دکتر محمد تقی صمدی، دکتر علیرضا رحمانی و دکتر رستم گلمحمدی می‌باشند.

      اولین رئیس مرکز از 3/7/1387 آقای دکتر غلامحسین صدری استاد اپیدمیولوژی بوده است. پس از بازنشستگی ایشان مسئولیت مرکز به آقای دکتر سیدمحمدمهدی هزاوه‌ای استاد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت سپرده شد. سومین رئیس مرکز آقای دکتر حسین محجوب استاد آمار زیستی بوده است. در حال حاضر این مسئولیت به ‌عهده آقای دکتر رستم گلمحمدی دانشیار مهندسی‌محیط‌زیست می‌باشد.

دامنه فعالیتهای مرکز:

       مرکز به صورت محوری در زمینه موضوعات بهداشتی و پیشگیری از بیماری فعالیت تحقیقاتی می‌نماید. مرکز بر آن است تا با انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی اولویت دار در حوزه علوم بهداشتی در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی به ارتقاء سطح سلامت کمک نماید. ارج نهادن به انگیزه‌ها، تلاش‌ها و ایده‌های نو، همکاری‌های تخصصی بین بخشی برای تولید و ارتقاء سطح دانش بشری و تولید فناوری در حوزه علوم بهداشتی پایه فعالیتهای این مرکز می باشد. اجرای دوره های آموزشی جهت ترویج پژوهش و فناوری و انجام طرح‌های تخصصی متعدد ارتباط با صنعت و جامعه نیز در این راستا بوده است. پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور یکی از مهمترین فعالیتهای این مرکز جهت تربیت پژوهشگر حرفه‌ای می‌باشد. این مرکز هم اکنون دارای 5 گروه پژوهشی شامل: سلامت کار، سلامت محیط، مدلسازی بیماریهای واگیر، مطالعات رفتار وارتقاء سلامت، مدیریت تحول وبهبود کیفیت در نظام سلامت است.

     این مرکز وظایف خود را از طریق به‌کارگیری پژوهشگران ورزیده و علاقمند و استفاده از امکانات و تجهیزات مورد نیاز با تکیه بر خلاقیت و نوآوری اعضاء انجام می‌دهد. فعالیتهای مرکز مبتنی بر رسالت ماهوی و با حرکت به سمت چشم انداز خود با رعایت اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی بخش سلامت و سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و برنامه راهبردی دانشگاه می‌باشد. این مرکز پذیرای همکاری تمام پژوهشگرانی است که مایل به همکاری در حوزه‌های مرتبط می‌باشند.

نشانی: 
نظرسنجی
آمار بازدید
تعداد بازدیدکنندگان امروز 957
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز 204635
تعداد کاربران بر خط 0

پرسش آنلاین از کتابدار